AVROTROS Bevestigt Nieuwe Details voor Eurovisie Songfestival 2025:
Omroep AVROTROS heeft verdere details van haar plannen bevestigd na de aankondiging dat Nederland zal deelnemen aan Eurovision 2025 in Basel, Zwitserland.
In een interview vandaag op het hoofdkantoor van de omroep bevestigde directeur Taco Zimmermann dat Claudia van der Pas het nieuwe delegatiehoofd voor Nederland wordt. Van der Pas was assistent-delegatiehoofd bij Eurovisie 2024 in Malmö en Eurovisie 2023 in Liverpool.
Tijdens ons interview besprak Zimmermann ook verschillende andere onderwerpen, waaronder zijn ervaring met de evenementen van Eurovisie 2024. Het volledige interview van 16 minuten zal morgen te horen zijn in Ding-a-Dong, de Nederlandse Eurovisie Podcast.
Zimmermann over Claudia's benoeming:
“Ze kent het klappen van de zweep. Ze heeft het Songfestival meerdere keren meegemaakt. Dus dat geeft vertrouwen. En Claudia doet het al jaren goed. En nu hebben we haar het vertrouwen gegeven om zelf de baas te worden.”
Van der Pas volgt Twan van der Nieuwenhuijzen op, die de functie neerlegde na de tumultueuze gebeurtenissen tijdens Eurovisie 2024 in Malmö, Zweden. Na de gevolgen van de diskwalificatie van Joost Klein vanwege een backstage-incident met een videograaf, kwam de Nederlandse omroep een verlenging van de deelname-deadline overeen met de organisatoren van de wedstrijd, de European Broadcasting Union (EBU), vanwege zorgen over de diskwalificatie en de manier waarop het festival destijds werd geleid.
VERANDERINGEN IN BACKSTAGE REGELS
Een van de kwesties die de Nederlandse omroep aan de orde stelde in de gesprekken met de EBU betrof het filmen achter de schermen. We onthulden eerder al dat de twee partijen met elkaar in conflict waren over de vraag of er afspraken waren gemaakt om te voorkomen dat Klein achter de schermen zou worden gefilmd. De EBU ontkende dat er een schriftelijke overeenkomst was gesloten, terwijl AVROTROS beweerde daar bewijs van te hebben.
In het interview bevestigt AVROTROS dat er veranderingen zullen komen in de regels voor het filmen tijdens de wedstrijd. Terwijl in de verklaring van gisteren werd bevestigd dat de EBU het filmen achter de schermen “sterk zou verminderen”, heeft de omroep verduidelijkt dat artiesten niet langer zonder toestemming gefilmd mogen worden in backstage ruimtes en kleedkamers.
Een perswoordvoerder van AVROTROS legt verder uit:
““[Filmen] wordt nu een stuk beperkter en het is ook echt verboden voor mensen om artiesten zomaar achter de schermen te benaderen. Dat moet eerst langs een Hoofd Media die dan toestemming moet geven. Dus niemand kan meer onverwacht met een camera geconfronteerd worden.”
Iedereen die artiesten achter de schermen wil filmen - inclusief de EBU’s eigen content teams - moet nu expliciet toestemming krijgen van het Hoofd Pers/Media van de respectievelijke delegaties van de artiesten. Dit zal ook gelden voor ‘embedded media’, die naar Bazel reizen als onderdeel van de nationale delegaties die deelnemen aan het Songfestival.
NIEUWE DETAILS OVER MALMÖ
De manier waarop de situatie in Malmö rond de deelname van Joost uit de hand liep, verraste het hele AVROTROS-team. Toen we Zimmermann vroegen naar zijn ervaring van de gebeurtenissen dat weekend, zei hij dat hij en anderen binnen AVROTROS “verrast” waren toen Joost zijn nummer “Europapa” niet ten gehore bracht tijdens de eerste repetitie van de grote finale op vrijdag 10 mei.
“We waren er klaar voor om de dag te beginnen. Ik nam een kop koffie en liep wat rond. We wilden naar het optreden van Joost gaan kijken. En hij verscheen niet op het podium. En toen hebben we meteen aan de bel getrokken en gezegd, wacht even, wat is hier aan de hand? Ik wil nu met de hoogste ambtenaar spreken...en toen werd er gezegd: “Ja, er is gisteren iets gebeurd. We hebben Joost er nu uitgehaald."
EXCLUSIEVE ONTHULLING: SCRIPT LAAT VROEGE BESLISSING ZIEN
We kunnen exclusief onthullen dat de beslissing om Joost zijn optreden uit de eerste generale repetitie van de finale op vrijdgochtend te halen al meer dan een half uur voor aanvang door de EBU was genomen, om 12:56 lokale tijd. De EBU heeft niet gereageerd op eerdere verzoeken om commentaar over waarom hij vervolgens gewoon deelnam aan de vlaggenparade aan het begin van deze repetitie.
We hebben via verschillende bronnen een script-update verkregen die op vrijdag 10 mei om 12:56 lokale tijd naar alle delegaties en productie medewerkers is gestuurd. De repetitie begon om 13:30 lokale tijd in de Malmö Arena en het optreden van Europapa stond gepland om 14:05 lokale tijd De update gaf al de hele Nederlandse uitvoeringssequentie weer als “deleted”, ofwel “verwijderd”.
Hoewel deze verandering werd doorgegeven aan alle delegaties van het festival een uur voor de Nederlandse inzending zou optreden, lijkt het erop dat de delegaties niet rechtstreeks op de hoogte werden gesteld van de verwijdering van Joost. Het grote aantal scriptupdates betekent dat het aannemelijk is dit niet is opgevallen bij vele ontvangers voordat de repetitie plaatsvond.
Klein zei zelf dat hij vrijdag 8 uur backstage heeft gezeten in een interview met Eva Jinek gisteravond, voordat hij meer informatie kreeg over zijn status in de competitie.
ONDERHANDELINGEN EN RESULTAAT
Zimmermann vertelde in detail hoe de omroep probeerde te onderhandelen met de EBU om de situatie op te lossen en vroeg hen om “hem tenminste aan het eind van de middag te laten optreden” terwijl ze probeerden een oplossing te vinden. Hij betreurde het dat dit niet mogelijk was:
“Natuurlijk zag je een enorme frustratie van ons over hoe dat proces verliep. Natuurlijk wil je als volwassenen om de tafel gaan zitten. En die kans hebben we maar heel beperkt gekregen.”
Maar desondanks zegt Zimmermann dat AVROTROS erg blij is met de maatregelen die de EBU heeft genomen om de wedstrijd te verbeteren. Hij zegt dat, als het om Eurovisie gaat, “ik nu eigenlijk vooral zin heb om vooruit te kijken”, en hij wil dat fans zich weer “richten op het plezier” van het Eurovisie Songfestival:
“Ik zou willen zeggen: Laten we er allemaal weer een beetje van genieten. En de randvoorwaarden en de dingen eromheen een beetje relativeren. En vooral focussen op het leuke van het Eurovisie Songfestival. De verbondenheid en een verdomd goed lied. Dat zou ik het komende festival toewensen.”
VERSLAGGEVING DOOR:
GJ Kooijman